Popular Posts

Friday, 6 April 2012

05 APRIL 2012 - Gelagat Kucing Kesayangan Bonda ku - "Ucop"

Nama kucing bonda ku ini ialah Ucop. Ucop nie asalnya kucing kecil yang dibuang kat pasar basah pekan sabak bernam pada 05 April 2009.


bonda ku amat kesian lalu dibawa ucop ke rumah.. pada mulanya badan kucing kecil ini amat berbau dan kotor sangat. bondaku mandi, syampoo seluruh badan.. kesian tu memang la kesian... nampak macam kejam tapi itu la hakikatnya jika kita sebagai manusia ... nak membantu tapi mungkin tidak disukai oleh kucing kecil nie..


hadirnya ucop menyerikan suasana umah bondaku.. di beri makan cuma nasi campur ngan ikan bilis yang telah di mesin hancur. airnya susu full krim. kadang2 apabila aku balik, aku belikan makanan friskies untuk ucop. suka sangat la tu... ingatkan x suka. ye la.. hari2 nasi ngan ikan bilis je... ucop pun kena makan makanan yang sedap dan berkhasiat..


sekarang nie genaplah 3 tahun ucop bersama bonda. aku juga bangga ngan ucop walaupun aku xtau berapa usia sebenar ucop. dah pandai berdikari, tidur pun kat dalam umah. buang air besar+kecil pun kat dalam tandas. mak aku pernah ceritakan pada aku suatu hari ucop sanggup tunggu depan  pintu tandas sebab ayah aku sedang gunakan tandas. sampai macam tu sekali. huhuuu...


jangan terkejut tidurnya ucop nie lain macam sikit.. dia suka tidur terlentang (macam gambar kat atas tu) kalau bonda menjahit baju sampai tengah malam, ucoplah yang akan temankan bonda . kadang2 sampai ucop tertidur dulu (gambar nie di ambil kebetulan masa tu aku balik kampung). 


kalau aku balik, aku suka bagi dia marah... main gigit tangan... tangan kita tu aku buat la macam gaya ular.. main acah2 ngan dia... conform dia akan terkam tangan kita tu....nampak x mata hitam dia tu, hah, tu namanya dia tengah marah la tu...... aku tengah tenangkan dia dengan cara mengusap badan dia...


walaupun ekor dia ni kontot (dah macam kucing betin plak aku tengok) tapi ucop la kucing kesayangan bonda ku. x sia2 bondaku mengambil ucop dari pasar basah tempoh hari... pape pun ucop semoga sihat hendaknya...jaga rumah bonda. jangan bagi sang tikus bermaharaja di rumah bonda..
SAYANG UCOP!

 



2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...